keskiviikko 17. maaliskuuta 2010

11.-15.3.2010 Singapore & 15.-18.3.2010 Langkawi, Malesia (46204km)

Turreilimme Kaijan ja Pirkon kanssa nelisen päivää Singaporessa, joka on meille jo kovinkin tuttu, kuten aiemmista kirjoituksista voipi päätellä. No, kiva on joka tapauksessa saada vieraita ja sitä myöten myös itse tutustua paremminkin kaupunkien nähtävyyksiin, joita ei ehkä ilman viihdytettäviä vieraita olisi mennyt katsomaan.

Majoitus on Sinkkilässä melko kalliissa hinnoissa ja oltiinkin pitkän pohdinnan jälkeen varattu majapaikat Hotelli 81:sta, joka on paikallinen ketju ja jolla on useita kymmeniä hotelleja ympäri kaupunkia. Eipäs varatessa tiedetty, että oltiin varattu hotelli Singaporen punaisimmalta alueelta ja meidän kadulla olikin sitten iltaisin aika kuhina, kun lailliset bordellit avasi ovensa ja kaikenlaista lähinnä miespuolista pörrääjää ilmaantui asiakkaiksi. Singaporessahan on siis laillisia bordelleja, joiden työntekijät joutuu käymään säännöllisin väliajoin lääkärintarkastuksessa ja heillä on oma terveyskorttikin. No, enpä sitten kuitenkaan olisi aivan varma, että taudit pysyy tälläkään tavalla kurissa... Meidän lähialueilla oli myös niitä laittomia prostituoituja kaduilla seisoskelemassa. Vaikka emme kokeneet toimintaa mitenkään miellyttäväksi, ei alue kuitenkaan tuntunut sen vaarallisemmalta kuin muutkaan kaupungin alueet.

Vietettiin päivä piknikkikamojen kanssa Sentosan keinotekoisella saarella, kun oli alkanut tuo rusketuskin jo haalistua tuolla viidakon hämärissä samoillessa. Säät suosi meitä, vaikka Sentosalla rantavahti kielsikin menemästä uimaan klo 14-14.47, koska silloin oli mahdollisesti salamointia luvassa. Että aikas tarkka ennustus, mitenkäs muuten Singaporessa? Ehdittiin myös tutustua kasvitieteelliseen puutarhaan Sentosan jälkeen pakolliset maisemoinnit Swisshotellin 72. kerroksessa drinkkien kera ja sitten syömään hyvin Chijmesin ravintola-alueelle. Nam! ja sen uskomattomaan orkideanäyttelyyn, sekä tietty Chinatowniin, jossa Kaija ja Pirkko laittoivat rahaa palamaan ja hankkivat upeita silkki- ja laquer-tuotteita. Oli varmasti hintansa väärti.

Sinkkilästä siirryttiin Marleenan ja Aaron seuraksi Langkawille. Marleena olikin viestitellyt jo, että olivat ehtineet jo hiukan tutustua saaren tarjontaan ja suunnitelleet ohjelmaa meillekin. Kun saavuimme paikalle, saimme kuitenkin kuulla että Aaron jo toivuttua selkäkivuistaan, Marleena olikin sairastunut ja maannut jo muutaman päivän vuoteessa. Arveli, että olisi saanut auringonpistoksen. No, vaiva ei mennyt ohi ja Marleena kävi lekurissa ja sai kaikenlaista troppia injektiota myöten, mutta vaiva sen kuin jatkui. Todella ikävää, mutteivat Aaro ja Marleena juuri päässeet Langkawista nauttimaan, onneksi sentään huone oli ilmastoinnilla ja tv:lla varustettu, jottei aika käynyt pitkäksi. Toivottavasti tervehdyt pian! Kiitos hienosta reissuseurasta ja tervetuloa uudelleen iloksemme! Ikävä teitä tulee =(!

Meillä oli siis käytettävissä kolme päivää saarella ennen lentoa Taiwaniin. Kaija ja Pirkko jäisivät vielä meidän jälkeemme parantelemaan rusketustaan. Vuokrattiin auto, joka jälleen oli aikamoinen rousku (se on meidän kohtalomme!). Oli kilinää ja kolinaa ja ohjauksessakin pientä feelua. Mutta oli neljä pyörää ja kääntyvä ratti, mikä riitti meille. Pakattiin rouvat takapenkille ja lähdettiin katsastamaan paikalliset nähtävyydet. Ensin kiivettiin "seitsemälle kaivolle", jotka on siis vesiputoksen muodostamia pikku lampia. Putouksen alkulähteille päästäkseen, joutui siis kiipeämään noin 500 porrasta. Asko oli hankkinut helkutinmoisen kankkusen juuri autoilupäiväksi ja kävi sitten heittämässä Konoset matkalla ylös. Toisaalta aika fiksu veto juuri täksi päiväksi, välttyi nimittäin ajovuorolta. No, olihan se vihdoin Irrinkin vuoro ajaa, kun ei ollut viiteen kuukauteen rattiin koskenut. Joka tapauksessa kaikki pääsi putoukselle asti ja kylvettiin viileässä vuoristovedessä ja jopa krapulaisen olo parani ihmeellisesti. Varmasti vedessä oli vähintäänkin nuorentavia ainesosia, niin pirteäksi kaikki sen jälkeen itsensä tunsivat!

Ja virallinen kisaselitys minunkin osaltani :) Edellisen iltana meidän hostelilla juhlittiin yhden matkaajan syntymäpäiviä. Ja kaiken tämän lisäksi samainen kaveri oli viettänyt tasan vuoden tuolla hostelissa. TÄH!!! Jeps, tuo tsekkiläinen kaveri tosiaankin viihtyi täällä saarella pidempään kuin edes paikalliset. No ilmaisesta viinasta en ole kieltäytynyt monasti, joten turha tehdä poikkeusta nytkään. Puna- ja valkoviini töniköiden lisäksi oli tuollainen 3 litran viskitönikkä. Ihan niinku Suomi-tyyliin. En ole viskin ystävä, joten ajattelin tuhota sen ensimmäisenä. Italiaanojen kanssa sitten meni johonkin neljään. Ja seuraava aamu ei ollut niitä virkeimpiä, mutta periksi ei annettu. Vai mitä Irri?

Kiipeämisen jälkeen suunnattiin Langkawin 700 metriä korkealle kaapelihissille ja niin olivat suunnanneet monet muutkin, jonotus kesti noin tunnin ja Asko ottikin välissä kunnon torkut meidän muiden jonottaessa (!!). Hienot oli näkymät, mutta Irri ei muistanutkaan kärsivänsä korkean paikan kammosta ja matka ylös sai kämmenet hikoamaan.

Kaiken kaikkiaan Langkawin saari on alkoholia lukuun ottamatta kalliimpi kuin muu Malesia. Ruoka oli helposti kaksi, kolme kertaa kalliimpaa kuin muualla, puhumattamaan muista tuotteista. No, tietty suomalaiseen hintatasoon verrattuna halvempi, mutta Aasiassa matkustaneena ja kitupiikkibudjetilla varustautuneina hieraisimme jälleen muutaman kerran silmiämme hintoja katsellessa. Jätimme haikeina kolmen päivän jälkeen Kaijan ja Pirkon jatkamaan oman lomansa loppuun ja jatkamme iltalennolla Kuala Lumpurin kautta Taipeihin. Kiitos mainiosta seurasta ja toivottasti lomanne oli onnistunut. Ikävä tulee teitä =(! Suuntaamme siis nyt Taiwaniin ottamaan vastaan kovasti odotetun Jussin, tervetuloa!

Liisa Lindqvist kirjoitti...

Jee, pääsitte sentään nauttimaan Seven Wellssin putouksesta, meinaan aina kun olen siellä käynyt (ne kaksi kertaa), on ollut justiinsa kuivempi kausi eikä vettä ole ollut paljoakaan. Paikalliset apinat on varsin ärsyttäviä...

Langkawi on kallis, turistihinnat jyrää. Ollaan joskus maksettu hotellilla jouluateriasta 400RM kahdelta hengeltä, eikä siihen ees sisältynyt juomia. Tolla summalla paikallinen perhe söisi kuukauden.

Löysittekö Sentosalta kunnon rannan? Joskus tullut sielläkin oltua, mutta vesi näytti niin likaiselta ettei uskallettu pulikoimaan. Tosin se oli just sillä konttisataman puolella jossa ne rahtilaivat puksutteli ees taas pilssivesiä laskien.

Taipeissa pääsee sitten ainakin tutustumaan mitä mielenkiintoisimpiin ruokaelämyksiin:o)

Suomessa kaikki hyvin. Ollaan Kokkosen kanssa investoimassa kissanpentuun (ihan rotukissa) joka saapuu sitten viikko pääsiäisen jälkeen. Pieni ruskea burmankissan pentu, Oona nimeltään. Söötti ja varsin vilkas tapaus - nahkasohvan lähin ystävä:o)

Terkuin
Liisa ja Pekka

Anonyymi kirjoitti...

hmm! tuli jotenkin mieleen se kerta kun Askon piti heittää meidät laivalle mutta olikin sitten sairaana. ;) mutta junalla pääsee ja sain ainakin hyvät naurut!

t. marie

Asko & Irina kirjoitti...

Liisa. Nyt oli vettä kyllä lähteissä hyvin, oikein hieno mesta. Täällä Taiwanissa ollaan ja eka ateria juuri syöty; taivaallisen hyvää. Onkos akvaario kaatiksella vai laittoiko Kokkonen sen kuntoon =)? Voi ei, toivottavasti nahkasohva ei ole ihan uusi...
Marie: Joo, täytyy sanoa, että vain vaivoin pystyin olemaan vertaamatta tilannetta siihen Askon edelliseen "vatsatautiin". Mietin siis ihan samaa kuin mikä sulle tuli mieleen. Jannu ajoittaa taudit sopiviin kohtiin =).

Julia kirjoitti...

Tutun näköisiä kuvia Singaporesta!

Nauttikaa olostanne ja laittakaahan rapsaa tulemaan heti kun kiireiltänne ehditte.

Asko sä olet ajoituksen(kin) mestari :)

Liisa Lindqvist kirjoitti...

Heips, Kokkonen on sen verran kunnostautunut, että vanhat silikonit on saumoista poistettu. Oli se ostanut uuttakin silikonia ja uhkasi sen ens viikon alussa laittaa paikalleen. Joten toivoa on:o) On sitten kissalle jotain saalistettavaa.

Anonyymi kirjoitti...

Kerrankin olen tehnyt jotain, mikä teiltä jäi tekemättä. 2000 pääsimme Marin kanssa Langkawin saarella tuon kyseisen nyppylän huipulla olevaan radiomastoon visiitille. Sehän ei ole turisteille auki, mutta me mentiin sinne kuitenkin. Näkymät voitti tietysti kaiken teidän koko reissullanne kokemanne, vahinko vaan että jäitte siitä paitsi.

AKT:n lakko loppui ja anopin kontti pääsi Kotkan satamasta liikkeelle 2vko odotuksen jälkeen tulemaan sinnepäin. Toivottavasti olette vielä 7 vko päästä lähellä Kuala Lumpuria, saattaa olla nälkäinen ja tavallista äkäisempi rouva.

Risto

Unknown kirjoitti...

Moikka rakkaat!

Homma senku on parantunut sairauden suhteen: flunssan sain jo kotiintulomatkalla ja eilen oli kuumetta, vatsavaivan jatkuessa edelleen. Kävin äsken lääkärissä ja sain antibiootit. Vielä pitää kuitenkin antaa näytteet, että selviää mikä oikein kaihertaa. Periksi ei anneta, ja voi pojat miten hyvältä suomalainen ruoka taas maistuu! :D

Ja uskokaa tai älkää: lamppu ja tuoli tuli ehjinä perille! Noh, lampun alaosa on vähän vääntynyt, mut yhtään lasia ei oo lähtenyt paikoiltaan:) ollaan jo suunniteltu niitä oransseja seiniä.. miten Taipeissa menee? Innolla odotellaan kuulumisia!

Asko & Irina kirjoitti...

Risto: Hienoa, olemme vihreinä. Ainakin minä, Askolla oli niin kova kankkunen, ettei mastoon kiipeäminen ollut ykkösenä listalla.
Julia: Tuttuja on maisemat meillekin. Yritetään kirjoitella pian.
Marleena: Voihan hitto, ehdittekö tehdä mitään Sinkkilässä? No, onneksi ei mennyt pelkkä loma sairastellessa, vaan myös työpäiviä =). Hienoa, että tavarat tuli perille. Taiwanissa ollaan ja raportia on tulossa piakkoin ainakin Taipeista. Ollaan yhteydessä.

Anonyymi kirjoitti...

Tuhannet kiitokset ihanille oppaille irinalle jaaskolle.Sinkkilä oli oikein mukava ja mielenkiintoinen kohde.Oppaiden lähdön jälkeen kävimme Kuahissa ja uimarannalla mutta molemmat olivat aivan liian kuumia.Awanan pomo kävi valittamassa huonoa palkkaansa ja suurta perhettä.Me mummot juotiin häpiauosia SUOMEKSI.Olimme sinkkiksen uima altaalla pävän ja sitten kotiin.Oli UPEETA MAHTAVAA OLLA TÄLLÄ REISSULLA Kiitos IRINA ASKO MARLEENA JA AARO .kaija ja pirkko

Asko & Irina kirjoitti...

Marie: En ymmärrä mistä puhut. Oket varmaan sekoittanut johonkin toiseen tyyppiin. Ei me Askot tollai luvattas ja sitten maattais rapulassa :)
Kaija ja Pirkko: Kiitos teille molemmille mainiosta seurasta. Olitte helppoja matkalaisia. Ja tosi mukava kun tulitte moikkaamaan! Ja kun loppumatkakin meni hyvin, niin olisitte pärjänneet ilman avittajiakin.

Unknown kirjoitti...

Hubs, nyt vasta huomasin kysymyksen! Mentiin Sinkkilässä suoraan taksilla tutustumaan paikalliseen ruokakulttuuriin (mäkkiin) ja samalla satuttiin rannalle, jonka horisontti oli täynnä laivoja. Käytiin myös kiinakorttelissa ihmettelemässä sadetta ja toki tottuneisiin shoppailukäsiin tarttui vielä pari asustettakin.. :D Sit alkoi väsyttää niin paljon, että päätettiin mennä vielä kerran nauttimaan amigosin muovilla vuoratuista patjoista. Sai kyllä jälleen hyvät unet!

Kiitos myös Kaijalle ja Pirkolle mahtavasta seurasta! Oli hauska taittaa matkaa teidän kanssa:)