torstai 14. lokakuuta 2010

3.-5.10.2010 Huacachina, Peru

Cuzcosta matka Icaan sujui jälleen huonosti nukkuen, vaikka puitteet bussissa olivat mukiin menevät. Mutta kun sitä mutkaa oli tiessä niin maan penteleesti, että meinasi tippua tuolilta, niin nukkuminen ei oikein taaskaan luonnistunut. Saavuttiin Icaan klo kuusi aamulla ja otettiin neuvottelujen jälkeen ylihintainen taksi Huacachinan pikkukylään, jonne olimme päättäneet mennä rentoutumaan ennen Limaa. Huacachina on ollut aikoinaan Perun ylhäisön lomanviettopaikka ja on aika vänkä mesta keskellä hiekka-aavikkoa. Liekö ollut alunperin aito keidas, mutta on sittemmin laajennettu vastaamaan lomanviettäjien tarpeita. Nykyään kylä on pikkuruinen, aika nuokkuvaa mallia, varsinkin näin off-seasonina. Kierrettiin kylän kokonaiset kolme katua ja käytiin koputtelemassa kaikkia majoituspaikkojen ovia. Päädyttiin sitten kylän hienoimpaan hotelliin, joskin edullisempaan dormimajoitukseen. Houkutuksena kun taas oli ilmainen wifi ja hieno uima-allasalue. Ja sängytkin kelpasivat.

Sattumalta heti ensimmäisenä päivänä törmättiin itävaltalais-englantilaispariskunta Nadiaan ja Jasoniin, joihin oltiin jo jonkun verran tutustuttu Amazanilla samaisessa majoituspaikassa. Olivat suunnitelleet menevänsä iltapäivällä ranta- tai tässä tapauksessa hiekkakirppuajelulle aavikolle, mikä on täällä taasen SE juttu. Meikäläisiä ei tuollainen päristely juuri kiinnostanut, vaikka samalla saisi myös harjoittaa sandboardingia, eli laskettelua dyyneiltä alas. Päädyttiin itse vain kiertelemään kylää ja ottamaan illan viimeiset auringot uima-altaalla. Eihän se wifi kuitenkaan toiminut kuin ajoittain, joten päädyttiin vain retkottamaan kirjojen kanssa altaalla. Pitäähän se saada edes vähän väriä ennen Suomeen paluuta... Illalla mentiin syömään muutaman muun pariskunnan kanssa ja Nadja ja Jason saivat meidät ylipuhutuksi hiekkakirppuajelulle seuraavaksi päiväksi.

Seuraavana aamuna käytiin yhteisellä aamiaisella (huomatkaa heavymenú) ja koska muut pariskunnat olivat jatkamassa matkaa, niin käytiin varaamassa se retki aavikolle auringonlaskuksi. Hintaa parin tunnin retkellä oli huimat 8€, jonka lisäksi piti maksaa euron verran hiekkaveroa! Hehheeh... Aamupäivä maattiin altaalla ja neljältä dyyneille. Kyyti tässä luonnonrauhan rikkojassa (hiekkakirppu) oli kyllä yllättävän hauskaa, vaikka turvavyöt olivat mitä sattui. Lisäksi kuului siis mäenlaskua jonkin sortin hiekkalaudoilla. Kyyti oli sekä autolla, että laudalla hauskaa ja riittävän vauhdikasta. Irrillä meni pupu pöksyyn viimeisissä dyyneissä, joten hän istui kirpun kyydissä, kun minä laskin mahamäkeä dyynejä. Osa porukasta yritti lasketella pystyssä, kuten lumilaudalla, mutta yritys oli toivotonta, kun laudoissa ei ollut kunnon siteitä. Parhaat kyydit sai siis maatessaan mahallaan laudalla. Tästä reissusta olisivat kyllä kummilapset tykänneet! Huacachinasta ei paljon muuta ja seuraavana päivänä lähdettiin kohti Limaa. Hawaijilaispariskunnalta oli saatu jonkinlainen vinkki asumuksesta Limassa, joten kohti sitä.